Posted in Uncategorized

Fii un om care urca scarile!

Toata lumea stie ca este mai greu sa urci scari decat sa le cobori. Tocmai de aceea oamenii le si evita zi de zi sau se complac, fara sa isi puna prea multe intrebari, in calda lor rutina. Uitati-va putin in jur la urmatoarele paradoxuri:

  • cati oameni se inghesuie pe scarile rulante si cat de putini oameni urca, in liniste si incredibil de singuri, scarile;
  • cati oameni se baga in fata la cozi, aruncand coate celor din spate, si cati stau cu decenta si verticalitate, asteptandu-si randul;
  • cati oameni trantesc un e-mail in scarba si cati propun un dialog;
  • cati oameni sunt dipusi sa depuna un efort mai mare si cati vor doar ca totul sa fie “repede si simplu”.

De curand, mi-am dat seama ca analogia se potriveste si in ceea ce priveste sfera profesionala. Poate ca m-am maturizat in ultimii ani, sau poate ca doar m-am plictisit de aceleasi atitudini si clisee pe care le intalnesc.

Cred ca este foarte usor sa arunci in joc cartea indiferentei. Sa faci mereu acelasi lucru. Sa fii gata sa arati cu degetul, sa gasesti hibe, minusuri, sa spui “nu” si “dar”, iar apoi, cand esti tras la raspundere, sa te complaci in scuze care invoca mereu “regulile”, “timpul”, sau banalul “n-am stiut, nu este vina mea”.

26167-mark-twain-quote-keep-away-from-people-who-try-to-belittle-your

Este greu sa urci scarile. Mai intai trebuie sa iti doresti. Intotdeauna poti alege sa ramai in acelasi punct in care te aflai si ieri, pentru ca “ieri” a fost sigur, iar “maine” este incert. Urcatul scarilor presupune vointa, rezistenta la stres, dorinta de mai bine, alaturi de doze mari de efort, timp, daruire. Vei obosi si vei transpira, dar odata ajuns sus vei fi un pic mai “calit”cu munca, mai puternic, mai viu.

La job, oamenii care urca scarile nu sunt doar colegii care vor sa fie mai buni in ceea ce fac. Sunt cei care isi doresc sa creasca, cei care pun intrebari, cei care gandesc pentru si in acord cu o echipa.

Sunt oamenii care stiu sa aprecieze munca altui coleg, o idee buna, un succes comun la fel de mult ca pe unul individual. Deseori incearca sa repare greselile, pentru ca cred in dezvoltare si autodidacticism. Asadar, este un noroc sa lucrezi cu un om caruia ii pasa. Acel cineva care iti da un feedback cand ai nevoie de unul, omul care se ridica de pe scaun si te ajuta, chiar daca lui “nu ii iese nimic”.

De cealalta parte, ii intalnim si pe cei care stau toata ziua in coconul lor de aroganta si indiferenta. Ei stiu, dar nu dau si altora decat daca “trebuie”.  Ei “au nevoie”, vor “acum”, si nu impart timpul cu altii. Cei care s-au vandut pentru corporatistul slogan: Time is money and you don’t matter that much.

Trasaturile acestea se transfera si la un nivel ierarhic superior, facand diferenta intre un simplu director si un manager cu abilitati de lider. In toate echipele din care am facut parte, am observat acelasi lucru. Oamenii au nevoie de cineva care sa ii mobilizeze, sa ii inspire, gandind strategic si incluziv, motivand astfel echipa sa cladeasca ceva. Nu ajungi la un etaj inalt sarind treptele sau urcandu-le cu ochii inchisi. Degeaba vegetezi pe un scaun de piele daca pe insula ta oamenii nu vin cu intrebari si propuneri.

Nici daca echipa te refuza, daca tot ea nu se simte aparata si destul de importanta pentru iti a merita atentia sau expertiza. Un sef obisnuit nu isi poate apara echipa pentru ca, in primul rand, nu accepta greseala. Aflandu-se intr-o sala de sedinte, in care CEO-ul companiei intreaba de ce nu a iesit proiectulomul obisnuit sa coboare scari nu isi asuma nimic. El nu greseste, cel mult “stie, dar nu a pus in practica”, “a spus si el acelasi lucru candva”, lasand insa echipa sa “faca ce vrea”.

Un astfel de director nu va creste vanzarile, motivandu-i pe oameni sa dea mai mult la job, la fel cum nici nu va aduce multe solutii. Este insa un veteran la capitolul acceptarii problemelor. Cand un om din echipa nu performeaza pe masura asteptarilor CEO-ului, tace malc si da din cap, aprobator, ca si cum “vinovatul” i-ar fi un strain, nu un om care se afla sub stricta lui observatie.

In schimb, un manager adevarat reprezinta o echipa. Chiar si cand feedback-ul e prost, proiectul s-a dus dracului, iar oamenii n-au produs cat s-a cerut. Se ridica de pe scaun si spune: “Intr-adevar, nu a mers. Voi vorbi cu echipa si vom gasi o solutie. Data viitoare vom face mult mai bine.” Daca angajatii sunt certati de CEO pentru ca ceva nu a functionat, nu sta pe scaun si, in nici un caz, nu se gandeste la propria imagine lezata. Intervine cu o solutie si propune calea amiabila de mijloc. Nu este usor sa ai curaj, la fel cum nu este nici usor sa iti asumi consecintele sau responsabilitatile pana la capat. Dar daca nu o faci tu, in calitate de manager, cine crezi ca o sa raspunda?

Pentru ca oamenii nu vor creste si nici nu te vor accepta. Inteleptii si sfatosi sunt foarte buni la privit meciul de pe banca. Dar cei care sunt obositi, murdari si loviti la genunchi, de la zecile de cazaturi sunt doar cei care l-au jucat. Cei care vor sa joace o fac pentru echipa, pentru ca pun incredere in scopul final, nu in rezultatele momentului. Daca jobul tau se rezuma la un salariu si o titulatura, daca iti place rutina, daca nu ai incasat niciodata un pumn petru altcineva, daca nu te-ai bucurat pentru altii… atunci se prea poate sa iti placa sa cobori scari.

Lucreaza cu oameni carora le pasa si de altii, nu numai de ei. Fii acolo pentru un coleg care vrea sa termine un proiect.  Ofera-te sa ajuti nu pentru a fi ajutat la randul tau, ci pentru ca vrei. Intotdeauna inveti mai mult cand participi.

Vor fi seri cand vei inchide ultimul biroul, dar macar esti multumit de cum ai incheiat ziua. Lauda-i si incurajeaza-i pe oameni cand au reusit sa creasca. Sacrificiile costa timp, insa recompensele sunt mai frumoase cand iti dai seama cat ai muncit pentru ele. Pentru ca Time is not money. Time is the people around you and they do matter. 

La ultima conferinta la care am fost, mi-a ramas foarte bine intiparita in cap o situatie. Pe scena se afla o doamna frumoasa, blonda, care ne prezenta campanile reusite de la Vodafone, precum si rezultatele transformate in cifre mari si fani. Avea talent de public speaker si punea multa pasiune in cuvintele care ii conturau povestea. Cineva de la masa se trezeste, inainte s-o asculte cu atentie, sa bage un comentariu de hater: “Cine mai e si pitipoanca asta blonda?” M-am uitat crucis si am stiut ca a gresit. Undeva pe la mijlocul discursului, tipa de pe scena se opreste si ne zice: “Vreau sa va asigur ca acest proiect nu ar fi reusit daca nu o aveam langa mine pe colega mea. Ea s-a ocupat de idee, de intreaga campanie, si a dus-o pana la capat. Vreau sa o aplaudam.

Colega de care vorbea statea la o masa, undeva pe la mijlocul salii. Mi-am dat seama atunci ca este vorba de gestul unui coach. Al unui lider care stie sa isi aprecieze colegii. Pe “prostii” aia care stau  in umbra si lucreaza. Multi vor doar premiile si lumina reflectoarelor, sa fie in topul cautarilor pe Google, si banii. Putini inteleg ca frumusetea muncii se naste din dialogul intre oameni.

Cand nu iti pasa, cand nu oferi solutii, cand nu aperi o idee sau pe un om, cand pui timpul tau pe primul loc, cand vezi doar raul, atunci cobori scari. Ajungi un hater trist, singur, cu pretentii de om doct, ce se ascunde sub o titulatura.

De ce nu incepi ziua prin a aprecia munca altora? De ce nu esti mai modest, mai altruist, mai implicat?  Invata sa urci scari, alaturi de oameni si pentru oameni.

Subiectul este explicat mai bine in urmatorul video, care vorbeste foarte misto despre ce inseamna leadership-ul.

Weekend inspirat,

D.

Advertisements

Author:

Hello! Imi poti scrie oricand la: zigzag22@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s