Posted in Branduiala, Uncategorized

Decalogul unui brand solid, nu solitar

Unul dintre paradoxurile vremurilor noastre este ca toti vor un branding uluitor, cu care sa sparga gura targului, dar putini inteleg ce este un brand sau cum se contruieste. Multi au impresia ca daca trantesc un logo, au 2-3 idei in minte, si folosesc cele mai pompoase cuvinte pentru a incleia un continut demn de niste megalomaniaci, publicul ii va crede pe cuvant. Dar lauda de sine nu miroase a bine. Cel putin, nu pentru mult timp.

Well… putem sa ii invinuim pe oameni ca vor “altceva” si ca nu simt nevoia sa devina clienti? Doar suntem in 2017, totul se intampla la cateva click-uri, si comunicam mai mult in online. In 3 secunde, orice utilizator iti poate lasa un hate review pe pagina, te poate injura si poate demonta orice imagine vrei sa construiesti despre tine. Nu esti un brand “care ofera cele mai bune, cele mai tari, cele mai rapide, cele mai inovatoare, cele mai uimitoare, cele mai folosite produse”… ci doar un alt brand care se lupta cu alte mii de brand-uri de pe piata, ca sa se faca auzit si remarcat. Daca le livrezi oamenilor minciuni, pregateste-te sa auzi niste adevaruri care dor!

De la “a te face auzit” pana la “a fi ales” de catre un public este drum lung. Iar calatoria aceasta se traduce prin multa munca, rabdare si, cred eu, bunul-simt de a trata lucrurile ca si cum ai fi client al propriului brand. Din ciclul “ti-ar placea de tine daca te-ai intalni maine pe strada”, intrebarea se muta la nivelul: “as cumpara ceva de la mine… sau as spune ca citesc pe site o serie de balarii?”.

Citesc o carte interesanta, “Killer Differentiators- 13 strategies to grow your brand”, si care, desi este mai veche, atinge cu mare precizie niste probleme de actualitate, oferind solutii esentiale pentru cresterea unui brand.

No brand’s land…

Autorii cartii mentioneaza ca cea mai mare prejudecata a unui business owner este neincrederea ca lucrurile care au functionat pentru brandurile mari o sa serveasca si intr-o afacere medie sau mica. Autorii afirma ca branding-ul este matematica simpla, si ca 1+1 va face mereu 2, fie ca esti B2B, B2C, business asiatic sau european, mare sau mediu.

Ce este de facut? Pasul unu: sa incerci, pentru ca succesul poate fi reprodus! Nu uita ca cei care sunt giganti azi au fost si ei candva mici: “every big, successful brand started as a small, struggling start-up” . Vezi doar istoria unor nume precum Coca-Cola, Microsoft, IBM,Toyota, Intel, McDonald’s etc.

Decalogul invingatorilor

Cf. “Killer Differentiators- 13 strategies to grow your brand”, exista 10 reguli dupa care se joaca branding-ul autentic:

#1: Perceptia inseamna realitate

Branding-ul are loc nu in lumea reala, ci in mintea consumatorului. Tot ce crede mintea ca este adevarat va fi considerat astfel. Asa ca autorii atrag atentia ca batalia din branding nu se da numai in campul “cine ofera cel mai bun produs”, ci si in cel “cine ofera cea mai buna perceptie asupra unui produs”.

Cum poti sa intri in mintea consumatorului? Sa faci un mic exercitiu de imaginatie: sa stii ce vrea un consumator din 2017, sa ai oameni tineri in echipa, care aduc idei fresh, si sa fii gata sa renunti la “vechi si testat”.

Lasa-ma cu frazele de epopee in bannere, cu publicitatea amarata si seaca, cu aceleasi texte constipate, puse ca sa ai ceva acolo. Consumatorul anului 2017 zice: “Ofera-mi ceva de care am nevoie. Si spune-o repede si funny”.  Daca iti plictisesti publicul, nu va da nici doi bani pe ce ai de zis.

#2 Norocul ii surade celui care este primul

Eh, asta e grea… Este de preferat sa fii primul de pe piata care aduce ceva. Un produs, o idee, o oferta, o garantie… Pentru ca daca ajungi sa joci in liga celor care sunt deschizatori de drumuri, stabilesti apoi si regulile. Iar clientii vor  veni la tine pentru ca vor sa aiba statut. Este simplu: toti viseaza sa fie de partea celor care “fac regulile” , ka-ching! 🙂

Nu cred ca trebuie sa descoperi scobitoarea electronica pentru asta. Dar poti gandi moduri, cu ajutorul tehnologiei, sa le oferi oamenilor beneficii mai rapide. Sau sa creezi oferte uimitoare, odata la x luni. De ce nu le dai niste cadouri personalizate, care sa te faca primul, din cercul tau de competitori, care nu apartine unui brand zgarciob, ce doar CERE actiuni repetate de la clienti?

Da-le un gadget, ceva la moda, si o sa vezi cum fac coada sa te asculte si  sa-ti vaneze postarile din online. Este si o buna forma de “word of mouth”. Parca uiti ca ti-a sosit tarziu coletul de la brandul x si iti amintesti doar ca “bai, ce cadou mi-au facut aia de la ALTEX” sau “ia uite ce mi-a dat eMAG”…

Romanul se lauda, iubeste chilipirurile, reducerile, dar cel mai mult ideea de “a castiga nefacand nimic”. Cati mai joaca azi la Loto? Si cati se cred urmatorii miliardari americani, cu filozofii demne de urmatorul Steve Jobs? You see my point.

#3 just Focus

Iti trebuie un brand care alearga dupa un iepure castigator, nu zece. Si, in nici un caz, nu in acelasi timp! Cand stii care este USP-ul tau (unique selling proposition), atunci sa ai si pretentii de rezultate!

Daca tu, ca brand, nu ai idee ce vrei sa aduci nou in lume si doar orbecai prin bezna “adjectivelor pompoase”, care definesc si produsele altor branduri, nu te mira ca n-ai vanzari astronomice din marketing.

Nu esti unic daca o iei pe aceleasi carari batatorite de altii. Nici daca crezi ca “merge si asa”, sau ca “succesul si vocea de brand” apare dupa 10 ani in care n-ai spus nimic relevant pe piata. Ca tasneste de undeva, ca o noua optiune pe Facebook, si tu vei da like pentru ca vei vedea ce mare si cunoscut esti in news feed.

 #4 Diferentiaza-te sau vinde ieftin

Daca clientii tai nu vad o diferenta intre tine si competitori, ei vor alege MEREU sa cumpere de la cei care VAND MAI IEFTIN. Daca nu te diferentiezi prin altceva, batalia se va da in jurul preturilor date serviciilor!

5# Foloseste-te de PR pentru a creste un brand

Advertising-ul este ce spui tu despre tine: desigur, numai lucruri bune si marete. PR-ul si media este ce spun altii despre tine si asta ofera CREDIBILITATE. Solutie?

Investeste in parteneriate, in aparitii media, in evenimente. Du-te peste tot, informeaza-te si leaga prietenii, da share si la postarile altora, lasa-te de hatereala sau lene.

Iesi din bula “sunt cel mai bun, nu pierd timpul la evenimente” pentru ca este o iluzie. Nu numai ca nu esti cel mai bun, dar nimeni nu stie cine esti (!!!), pentru ca nu ai prezenta in media. Trimte-ti oamenii buni in lume, fa-ti conexiuni, inspira-te din ce fac altii si abia apoi incearca sa aduci o nota originala brandului tau.

#6 Alege-ti un nume memorabil

Incearca sa dai brand-ului tau un nume original si usor de retinut. Altfel, iti va fi foarte greu sa intri pe piata. Daca clientii tai obosesc spunand numele companiei tale, nu cred ca vei avea vreo putere in comunicarea online!

#7 Fii consecvent

Clientii nu aleg branduri schizofrenice. La fel cum se intampla cand avem o relatie cu un om, ne place sa credem ca putem avea incredere in acea persoana. Regula se aplica si in ceea ce priveste relatia brand-public. Daca mereu imi promiti ceva si nu imi dai, cum sa te (mai) cred? Daca timp de 4 luni imi oferi un continut care imi placea si apoi il schimbi, de ce sa mai revin pe pagina ta? Daca una promiti in reclama si cand trec de landing page vad ca n-am nici o reducere, de ce sa cumpar? Ma crezi idiot/ idioata?

Consecventa se refera la CE comunici si la CUM comunici atat in online, cat si in offline.

#8 Fa-ti dusmani, nu prieteni

Uita-te la ce fac competitorii tai si transforma-te in adversarul lor. Gandeste-te cum poti sa lupti contra produselor oferite de ei, prin crearea altora mai bune si mai eligibile de catre public.

#9 Fii pregatit sa lansezi un al doilea brand

Pentru ca brandurile lupta si impotriva standardelor create de timpurile in care traim, se expun la o moarte sigura si lenta. Trebuie sa fii mereu gata sa aduci ceva nou, sa lansezi un produs care sa se alinieze cu asteptarile actuale ale pietei.

#10 Spune-mi o poveste valoroasa

Am pus eu la #10, tinand cont ca storytelling-ul este primul pe lista tendintelor din marketing-ul digital, din ultimii ani, iar cartea citata a aparut in 2008. Da, fara o poveste interesanta, cu greu poate un brand sa consolideze o comunitate. Acest lucru se vede cel mai bine in social media.

Normal ca daca esti Coca-Cola mereu vei avea milioane de like-uri la o postare cu o simpla briosa si tanarul fericit care soarbe dintr-un pai infipt artistic in sticla de Cola. Dar daca esti un brand care vinde usi glisante, motoare, cursuri de specializare, date, sau mai stiu eu ce… atunci e chiar naspa!

Munca este de 5 ori mai grea. Trebuie sa fii mereu conectat, sa postezi cu regularitate, sa faci un continut care sa raspunda nevoilor si intrebarilor unor oameni, nu unui “profil abstract de cumparator de usi”, wtf is this? Poate iti imaginezi ca trebuie sa scrii un articol despre cum sa isi monteze usa mai usor. Well, nu! Poate ca reusesti sa le bagi 2-3 din astea pe gat, dar nu va prinde.

Mai bine le spui ca traiesc mai mult daca au o casa confortabila (cauta si tu un studiu din afara!), sau faci un articol in care le prezinti idei de design interior, optiuni exista si netul este cel mai mare ajutor pe care il ai. Secretul este sa tragi cu ochiul la lucrurile care ne fac pe toti sa dam click, sa citim ceva pana la capat, sa credem ca am aflat ceva util pentru a ne imbunatati existenta. Arata-te oamenilor ca tu, brand cu pagina de Facebook, ai trecut de stadiul “poze cu matza, urasc ziua de luni” sau “vai, poze in care ma mir ca a nins”.

Se poate! Doar “necessity is mother of invention”, nu? Si nu uita ca un brand nu exista fara un public.

brand-ethics
Advertisements

Author:

Hello! Imi poti scrie oricand la: zigzag22@yahoo.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s